Városlista
2024. november 22, péntek - Cecília

Hírek

2016. Március 09. 10:21, szerda | Helyi
Forrás: MÁV Magyar Államvasutak Zrt. KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG

Több mint egymilliárd forinttal nőtt a MÁV hálózati díjbevétele tavaly

Több mint egymilliárd forinttal nőtt a MÁV hálózati díjbevétele tavaly

Ösztönző elemekkel „csábítják” az árufuvarozókat a közútról a vasútra.

Ismét jó évet zárt tavaly a MÁV a pályavasúti szolgáltatások területén. 91,5 milliárd forintra nőtt a nemzeti vasúttársaság hálózat-hozzáférési díjbevétele, amely így 1,2 milliárd forinttal haladja meg a 2014-es adatot. A magyar vasúton vonatokat közlekedtető 43 személy- és árufuvarozó vállalat szállítási teljesítménye 39 milliárd bruttótonna kilométer lett, amelyet a kis- és közepes fuvarozócégek erősödésével és a környezetbarát közlekedési módot támogató ösztönző elemekkel sikerült elérni.

Tavaly a magyar vasútvonalakra szerződéssel rendelkező cégek száma 37-ről 43-ra nőtt. Részben az új partnervállalatok piacra lépésének eredménye, hogy az elmúlt évben csaknem öt százalékkal, 44 milliárd forintra növekedett a MÁV pályavasúti alapszolgáltatásának díjbevétele a hálózat-hozzáférési bevételen belül. A vasúti fuvarozók többféle díjat fizetnek ugyanis az általuk megrendelt és igénybevett infrastruktúráért, így például alapszolgáltatásként a nyílt vasútvonalak használatáért, a jelző- és biztosítóberendezési szolgáltatásokért és a forgalom megszervezésért; járulékos szolgáltatásként pedig a megállás céljából igénybe vett állomásokért, a felsővezeték-hálózat és üzemanyag kutak használatáért, a mozdony- és kocsitárolásért. A járulékos díjakból is csaknem 40 milliárdos bevétele keletkezett a MÁV-nak, kiegészítő és egyéb szolgáltatások címén több mint 7 milliárd forint folyt be.

A hálózat-hozzáférési bevételt az árufuvarozó vasútvállalatok számára tavaly visszatérített mintegy 300 millió forintos teljesítményösztönző elem csökkentette. A nemzeti vasúttársaság ugyanis ezzel ösztönzi a fuvarozókat a menetvonalak minél korábbi megrendelésére, de azt is támogatja, ha a szállítmányozók a közút helyett a vasutat, mint környezetbarát közlekedési módot választják. Ez azt a célt szolgálja, hogy növeljék a vasúti áruszállítás versenyképességét más szállítási módokkal szemben, elősegítve a vasúti pályahálózat fenntartásának költséghatékonyságát, az áruforgalom átterelését a vasúti pályahálózatra és a közutak tehermentesítését.

A MÁV nyílt hozzáférésű pályahálózatán közlekedő személy- és áruszállító vonatok 2015-ben összesen 39 milliárd bruttótonna kilométert teljesítettek. Ennek elérésében a közepes és a kisebb vállalkozásoknak fontos szerep jutott, mert bruttótonna kilométer teljesítményük 20 százalékkal növekedett. Így az árufuvarozási piac dinamikáját jelenleg ezek a cégek adják, emellett növelik a versenyt is.

A MÁV hálózatán kelet felöl nyugati irányba leginkább nyersanyagokat, vegyipari alapanyagokat, fémalapanyagokat, érceket, félkész- és késztermékeket, autóipari alkatrészeket és gázt fuvaroznak. Nyugatról keleti irányba pedig vegyipari termékek, autóipari késztermékek, élelmiszerek, konzervek, bútorok, mezőgazdasági gépek és üvegtermékek szállítása jellemző.

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi

K&H: indul a „pénztanárok” versenye

a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok

2024. Szeptember 25. 07:52, szerda | Helyi

NAV: szeptember 30-ig igényelhető vissza a külföldi áfa

2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Helyi

PM: az IMF is támogatja a magyar EU-elnökség célkitűzéseit

A Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund, IMF) szerint a magyar gazdaság növekedése az uniós rangsor élmezőnyében lehet jövőre

2024. November 22. 09:59, péntek | PR

Többen látják az egyetlen járható útnak a lakásbérlést a fiatalok számára

még mindig sokan vannak azonban, akik szerint pénzkidobás ingatlant kivenni