Városlista
2025. június 1, vasárnap - Tünde

Hírek

2012. Szeptember 15. 05:00, szombat | Életmód
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Sokat költünk saját márkás élelmiszerekre

Sokat költünk saját márkás élelmiszerekre

Az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele a láncok saját márkás termékeiből nőtt idén az első félévben, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. Kereskedelmi márkás élelmiszerekkel a boltok mintegy 165 milliárd forint forgalmat értek el január-júniusban, míg háztartási vegyiáruval és kozmtikummal több mint 26 milliárd forintot. Többek között ezt állapítja meg az elemzés, amit a Nielsen végzett.

Élelmiszerre a kiskereskedelem vásárlói által idén az első hat hónapban kiadott minden 100 forintból 25 jutott kereskedelmi márkákra, ami 1-gyel több, mint tavalyelőtt. Az eladott áru mennyiségét tekintve a láncok saját márkáinak piacrésze stabilan 34 százalék, mind az idei, mind a tavalyi első hat hónap során.

Háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál csaknem minden ötödik forint (18 százalék) került a boltok pénztáraiba kereskedelmi márkás termékekért az első félévben; eggyel több, mint a tavalyi hasonló időszakban. Mennyiség szempontjából 32 százalékról 36-ra emelkedett a kereskedelmi márkák piaci részesedése, féléves összehasonlításban.

A kereskedelmi márkás árucikkeket csak egy vállalat vagy egyetlen lánc üzletei forgalmazzák. Általában a cég nevével jelzik őket, mint például CBA, Coop, Spar vagy Tesco. Sokszor azonban fantázianevet kapnak a csak egy cégnél kapható saját márkás termékek, például a Sparnál S-budget, a dm-nél Denkmit, stb.

- Az átlagok mögött jelentősen különböznek az arányok. Például a mélyhűtött termékek teljes hazai, értékben mért bolti eladásából a saját márkák 46 százalékot vittek el, az idei első félév során. Viszont csak 21-et a forró ital kategóriából, amely kávét, teát és kakaót foglal magában - tájékoztat Kocsis Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati menedzsere. – Az élelmiszerek között legalacsonyabb a saját márkák aránya, alkoholos italoknál 15, valamint édességeknél, 19 százalékkal, szintén értéket tekintve. Ennek megfelelően ezekben a termékcsoportokban legmagasabb a gyártói márkák mutatója; 85, illetve 81 százalék.

Figyelemre méltónak tartja, hogy néhány kategóriában csökkent a kereskedelmi márkák részaránya mind értékben, mind mennyiségben. Ez a gyártói márkák erősödését jelzi, például ásványvíznél, tejfölnél, ostyaszeletnél és cukorkánál.

Vegyiáruk között a saját márkák csökkenő részarányát regisztrálták a piackutatók például toalett papírnál, babatörlőkendőnél, hajformázónál és ablaktisztítónál.Igen alacsony a kereskedelmi márkák piacrésze például száj-, illetve hajápolási cikkeknél, 7 és 6 százalékkal, érték szempontjából.

A kereskedelmi márkák terjedésének motorja a diszkont. Élelmiszer eladásából a bolttípus bevételének 61 százaléka jutott a láncok saját márkás termékeire, tavaly az első félévben, idén pedig 62 százaléka.

Élelmiszereknél hipermarket csatornában a saját márkák piacrésze 13 százalékról 14-re emelkedett, értéket tekintve, féléves összehasonlításban.Csökkent viszont a kereskedemi márkás termékek részaránya 1-1 százalékponttal szupermarketben és a hazai tulajdonban lévő láncokban 23, illetve 16 százalékra.

A vásárlási szokásokat feltáró Nielsen-kutatás szerint a megkérdezett magyar fogyasztók 45 százaléka ugyanannyi kereskedelmi márkás terméket szokott venni, mint egy évvel korábban. Kevesebbet, mondja 17 százalék: további 38 százalék több kereskedelmi márkás terméket vett a legutóbbi időszakban. Nagy részük azért, mert olcsóbb, mint a gyártói márka.

Ezek érdekelhetnek még

2025. Május 24. 07:32, szombat | Életmód

Rovarinvázió miatt átmenetileg bezár a Pannonhalmi Főapátsági Könyvtár

Rovarinvázió miatt az év végéig nem lesz látogatható a Pannonhalmi Főapátsági Könyvtár - jelentették be egy budapesti sajtótájékoztatón csütörtökön.

2025. Május 23. 07:27, péntek | Életmód

Megkezdődik a gondosórák kiküldése a 80 éven felülieknek

A 80 év felettiek hamarosan külön igénylés nélkül megkapják a \"gondosórát\" minden vármegyében - jelentették be csütörtökön sajtótájékoztatón Szentendrén.

2025. Május 22. 06:00, csütörtök | Életmód

A mesterséges intelligencia alkalmazása akár 15 százalékponttal növelheti a globális GDP-t 2035-ig

A mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása akár 15 százalékponttal növelheti a globális GDP-t 2035-ig, évente 1 százalékpontot adhat hozzá a növekedéshez, ami a világ 19. századi iparosítását jellemző fejlődéséhez mérhető

2025. Május 22. 06:00, csütörtök | Életmód

Indul a Hobo 80 turné

A telt házas februári budapesti koncert után turnéra indul Hobo (Földes László) és zenekara. A május 23-án Szentesen kezdődő Hobo 80 koncertsorozat december végéig több mint harminc állomást érint országszerte.