Hírek
2013. November 14. 12:39, csütörtök |
Belföld
Forrás: MNO
Rezsicsökkentés: Vizsgálat indul az E.ON ellen
Vajon megteheti-e egy szolgáltató, például az E.ON, hogy az éves átalány díját 12 helyett 10 részre osztja, és havonta akár 10-15 százalékkal magasabb összeget számláz?
Egy martonvásári fogyasztó figyelt fel arra, hogy az E.ON-tól olyan gázszámlát kapott, amely a rezsicsökkentés ellenére magasabb volt, mint korábban. Elcsodálkozott ezen, de szitkok helyett inkább utánajárt a kérdésnek. Az ügyfélszolgálattól azt a választ kapta, hogy programhiba miatt az E.ON nem az éves átalánydíj 1/12-ét számlázza ki havonta, hanem 1/10-ét. Ez havonta mintegy 20 százalékkal magasabb számlát eredményez, ami nagyjából semlegesíti a kormány idén bevezetett 20 százalékos rezsicsökkentését. Az éves elszámolás alkalmával persze ez az összeget is figyelembe veszik, de egy éven át a szolgáltató kamatoztatja a – sok százezer fogyasztóval számolva – rengeteg milliárd pluszra rúgó összeget.
Az esetből az derülhet ki, hogy az E.ON vagy más szolgáltató nyugodtan megemelheti 20 százalékkal a havi átalány összegét, mert csak egyénileg kötelesek azt – külön kérésre – visszaállítani a tisztességes díjra. Ha ezt egyénileg megteszi a cég, akkor senkinek sem lesz lehetősége feljelentést tenni. Így az emberek többet fizetnek és szidják a kormányt, mert nem látják a rezsicsökkenést, az E.ON pedig óriási összegeket szed be, majd számol el velük 12 hónap után, és befoltozza a profitját. Ördögi kör ez, és ha valaki nem figyel oda, sok-sok túlfizetése gyűlhet össze. Vagy mégse? Lássuk sorjában!
Az E.ON kedves, de felháborító válasza
„A jelzett problémátegy informatikai hiba okozta, ami a teljes gáz-ellátási területünket, így martonvásári ügyfeleinket is érinti. Ebből a programhibából adódóan (12 helyett 10-zel lett osztva az éves érték) van, ahol magasabb részszámla-összeg került meghatározásra, van, ahol alacsonyabb. Ez a különbözet természetesen az éves elszámolásnál korrigálásra kerül. Azok az ügyfeleink, akik szeretnék most korrigáltatni a részszámlájuk összegét, az ügyfélszolgálatunk felé jelezve ezt természetesen megtehetik, kérésükre a kollégáink elkészíti a számlák korrekcióját” – tájékoztatta a martonvásári Forum Martini szerkesztőségét Egyházi Nikoletta, az E.ON szóvivője.
Ebből az derül ki, hogy valójában aligha lehet informatikai hiba ludas a dologban, mégis lehet valamit fabrikálni azon a fránya, önálló életre kelt programon. Ha egyénileg módosítható a számlázás rendje, akkor egységesen, minden fogyasztó számára is meg lehetne tenni. Olybá tűnik, mintha a cég arra számítana, hogy az egyéni módosítást nem kérik majd túl sokan...
Fogyasztóvédelem: a jogszabállyal ellenes
Ezek után jogosan merül fel néhány kérdés. Megteheti-e egy szolgáltató, hogy az éves díjat előzetes tájékoztatás nélkül nem 12-, hanem 10-felé osztva számlázza, egyébként havonta a fogyasztónak? Így 11-szer 1/10 részt fizettet meg, nagyjából 10 százalékkal többet, mint amennyire jogosult lenne. Igaz, az összeget az éves leszámoláskor beszámítja a fogyasztásba, vagy éppen ezzel is többet fizet vissza.
„ A 28/2009. (VI.25.) KHEM rendelet alapján az alapdíj egy éves – jogszabályban meghatározott mértékű – díj, melyet a felhasználó havi ütemezéssel köteles megfizetni, azzal, hogy az alapdíj havi összege minden hónap első napján esedékes. Az E.ON Energiaszolgáltató Kft. Üzletszabályzata alapján az alapdíj naptári évre vonatkozóan kerül meghatározásra, havi részletezésben. Álláspontunk szerint tehát az alapdíj egy éves díj, melyet a fogyasztó 12 havi egyenlő részletbenköteles a szolgáltató részére megfizetni” – írta válaszában a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság sajtóosztálya, majd így folytatta.
„A fentiekre tekintettel a szolgáltató a számlázása soránálláspontunk szerint nem a jogszabályban meghatározottak szerint járt el. A földgázszolgáltatás területén a fogyasztóvédelmi hatóság az elszámolásra, számlázásra, díjfizetésre vagy mérésre, valamint a földgázellátásból történő, fizetési késedelem miatt végrehajtott felfüggesztésre vagy kikapcsolásra, illetve a tartozás rendezését követően a felhasználó ellátásba történő ismételt bekapcsolására vonatkozó rendelkezések, beleértve az engedélyeseküzletszabályzatában foglaltak lakossági fogyasztókkal szembeni
megsértése esetén jár el. A fogyasztónak lehetősége van a lakóhelye szerint illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségéhez fordulni panasza kivizsgálása érdekében. Az eljárás megindításánakazonban feltétele a fogyasztó panaszával már igazolható módonmegkereste a szolgáltatót, és az nem vezetett eredményre.”
Ki fordul az adóhivatalhoz?
Ez a helyzet azonban azt kívánná, hogy mind a több százezer fogyasztó egyenként forduljon az E.ON-hoz, vagy hasonló esetben más szolgáltatóhoz, ami jelentős gondokat okozhatna az ügyfélszolgálatokon.
Nem beszélve azokról, akik nem is tudják, mi a teendőjük ilyen esetben, elvégre tájékoztatást nem kaptak, és nem fogja mindenki átböngészni a fogyasztók honlapjának általános szerződési feltételeit, vagy annak módosításait.
Éppen ezért érdekes a kérdés, hogy kötelezhetők-e a fogyasztók az egyéni módosítás kérésére, vagy a szolgáltatónak magától kellene korrigálnia a hibát, és a következő havi számla mellé egy elnézést kérő levelet is kellene mellékelnie.
Az NFH álláspontja szerint „A tévesen kiállított számla korrigálása vonatkozásában a számviteli
szabályok tartalmaznak releváns információt, ezért azzalkapcsolatban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal tud bővebb felvilágosítástnyújtani.” Hát, a NAV-hoz sem fognak tömegesen fordulni az emberek, az biztos.
Az energiahivatal vizsgálatot indít
Megkerestük hát a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalt, hátha többet tudunk meg az eset jogi hátterével és a fogyasztók lehetőségeivel kapcsolatban. A válasz, melyet a sajtóosztálytól kaptunk, szűkszavú ugyan, de benne rejlik a lényeg:
„A lakossági felhasználók számlázási és elszámolási panaszainak elbírálásával első fokon a megyei kormányhivatalokban működő fogyasztóvédelmi felügyelőségek foglalkoznak. Az egyedi fogyasztói számlapanaszok esetében náluk kezdeményezhető eljárás. Ennek feltétele, hogy a felhasználó elsőként a szolgáltatójával kísérelje meg a probléma egyeztetését, jelen esetben kérje a részszámlák korrigálását. A megkeresésben felvetett, az E.ON Energiaszolgáltató Kft. számlázási gyakorlatát érintő problémáról a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal tudomást szerzett, és vizsgálatot indít. A vizsgálat lezárását követően szívesen tájékoztatjuk annak eredményéről és következményeiről.”
Hogy egy ilyen vizsgálat mennyi ideig tarthat, azt szóbeli tájékoztatásban is csak nagyjából tudták megbecsülni. Akár több hónapot is igénybe vehet. Reméljük, hogy a vizsgálat segít megnyugtatóan rendezni a kérdést, mert szemmel láthatóan kívánnivalókat hagy maga után az E.ON számlázási gyakorlata. Várjuk a fejleményeket és tájékoztatunk majd róluk. Addig is, ha hasonlót tapasztalnak közüzemi számláikban, kérjék nyugodtan a számla módosítását.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 25. 08:03, hétfő | Belföld
Czepek Gábor: Magyarország eddigi legnagyobb energiatárolója épül Szolnokon
Magyarország eddigi legnagyobb energiatárolója épül Szolnokon - mondta az Energiaügyi Minisztérium (EM) parlamenti államtitkára szombaton a minisztérium Facebook oldalára feltöltött videójában.
2024. November 25. 08:02, hétfő | Belföld
Jövő vasárnaptól megvásárolhatók a 2025-ös autópálya-matricák
December 1-jétől megvásárolhatók a 2025-ös autópálya-matricák. Jövőre ismét emelkednek mind az autópálya-matrica árak, mind a büntetések -
2024. November 24. 12:52, vasárnap | Belföld
Czomba Sándor: dinamikus lesz a bérnövekedés a következő években
2024. November 23. 08:23, szombat | Belföld
Mávinform: helyreállították a pénteken leszakadt felsővezetéket Kelenföldön
Valamennyi vágányt átadtak a vonatforgalom részére Budapesten, a kelenföldi állomáson, miután szombaton hajnalban befejezték a pénteken leszakadt felsővezeték végleges helyreállítását