Hírek
2020. Október 21. 13:46, szerda |
Helyi
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság
Október 25-től Észak-Magyarország közelebb kerül a fővároshoz
Október 25-től Észak-Magyarországot, továbbá az Észak-Alföldet érintő utasbarát és sűrűbb menetrendet vezet be a MÁV-START.
A hatvani és a debreceni fővonalak felújítása jelentős menetrendi fejlesztéseket tesz lehetővé, melynek előnyeit Eger és Sátoraljaújhely térségében, valamint Püspökladány és Debrecen között is érezhetik a vasúti közlekedést választók. Eger és Budapest között óránként indulnak interrégiós járatok modern, alacsonypadlós FLIRT motorvonatokkal, melyekre gyorsvonati pótjegyet sem kell váltani. Ezáltal Eger és a főváros között történő utazás esetében átlagosan mintegy tíz százalékkal csökken a jegyár, a sátoraljaújhelyi vonatok esetében 410 forint marad az utasok zsebében. Ezen a szakaszon a 65 éven felüliek és a 6 év alatti gyerekek pedig ingyen utazhatnak. Sátoraljaújhely és Budapest között napi egy új, közvetlen InterCity vonatpár közlekedik – csaknem egy órával csökkentve a jelenlegi leggyorsabb menetidőt. A Püspökladány és Debrecen között sűrűbben, 15, illetve 30 percenként indulnak a vonatok a reggeli csúcsidőben.
Szeptember végétől több, főként nyugat-dunántúli városokat és a Dél-Balatont érintő vonalon új menetrend és olcsóbb tarifa lépett életbe. Sűrűbb és kedvezőbb árú kínálatot nyújt a vasúttársaság Székesfehérvár, Veszprém, Szombathely, Zalaegerszeg, Nagykanizsa, Keszthely felé és a Balaton déli partján. A gyorsvonati pótjegy eltörlésével az érintett viszonylatokon átlagosan 10 százalékkal olcsóbbá vált az utazás, és egyszerűbb lett a jegyváltás. Négy vonalon az IC-kocsik a pót- és helyjegy helyett egységesen 300 forintos helyjeggyel vehetők igénybe. Hasonló folyamat teszi tervezhetőbbé, olcsóbbá és vonzóbbá a vasúti közlekedést Észak-Magyarország és Budapest között, az Észak-Alföld térségében Püspökladány és Debrecen között.
Mosóczi LászlóMosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kiemelte, hogy a Székesfehérvár felé szeptemberben megkezdett kínálatbővítés és költségcsökkentés most vasárnaptól a keleti országrészben folytatódik. A Rákos-Hatvan vonalszakasz fejlesztésének eddigi eredményeire építve óránkénti közvetlen vasúti eljutási lehetőség teremtődik Eger, Hatvan, Gödöllő és a főváros között légkondicionált, alacsonypadlós járművekkel. Az InterRégió vonatokon gyorsvonati pótjegy nélkül, a 2010 óta érdemben nem emelkedett alaptarifák megfizetésével lehet majd utazni. A szakminisztérium a vidéki nagyvárosok elővárosi forgalmában is kiemelt szerepet szán a vasútnak, ennek megfelelően Püspökladány és Debrecen között a reggeli csúcsidőben sűrűbb, ütemes közlekedést vezetnek be. A hazai közlekedésfejlesztési erőfeszítések középpontjában a következő 10-15 évben egyértelműen a vasút áll majd. A kormány a nyár végén összesen 32 milliárd forintot biztosított húsz kötött pályás fejlesztés előkészítéséhez, tervezéséhez. Egyebek mellett elkészülhetnek a Hatvan-Füzesabony vonal és a kapcsolódó ráhordó vonalak fejlesztésének, a Debrecen-Nyíregyháza szakasz korszerűsítésének tervei is.
Homolya RóbertHomolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hozzátette, hogy az alig három hete bevezetett dunántúli menetrendi intézkedéseket követően október 18-ig több mint 30 ezer 300 forintos helyjegyet értékesített a vasútvállalat. A jegyek közel felét (47,7%-át) online (interneten vagy a MÁV app-ból) vásárolták, a pénztári jegyváltások aránya 31%, a jegyek ötödét pedig automatákból vették. Gőzerővel haladunk tovább, ígéretüknek megfelelően fokozatosan kiterjesztjük a vasúti utazást tervezhetőbbé, olcsóbbá és ezáltal versenyképesebbé tevő intézkedéseinket az ország más régióira is. Az intézkedéssel a Dunától keletre eső országrészben is nő a vasút gerinchálózati szerepe, a következő lépcsőben pedig további intézkedésekkel kialakítják az autóbuszközlekedés vasúthoz csatlakozó, ráhordó menetrendjeit is az észak-magyarországi és észak-alföldi térségekben.
Háttér-információk
Óránként interrégiós közlekedés Eger és Budapest között
Október 25-től új menetrendi struktúra első lépcsőjét vezeti be a vasúttársaság a Budapest–Hatvan–Füzesabony–Eger vonalon. A fejlesztés eredményeképpen Eger és térsége gyakrabban és kedvezőbb áron lesz elérhető. Az intézkedéssel nő a vasút gerinchálózati szerepe, a következő lépcsőben pedig megtörténik az autóbusz-közlekedés vasúthoz csatlakozó, ráhordó menetrendjeinek kialakítása is.
- Október 25-től a Budapest–Füzesabony–Eger vonalon 5 és 20 óra között óránként közlekednek InterRégió vonatok korszerű, alacsonypadlós, légkondicionált FLIRT motorvonatokkal az eddigi kétóránként közlekedő sebesvonatok helyett.
- Az óránként közlekedő InterRégió vonatok bevezetésével megszűnnek a Füzesabony–Eger közötti, munkanapi személyvonatok.
- Az 1:48 perces menetidejű vonatokra átlagosan közel 10 százalékkal csökken a menetdíj, mert az InterRégió vonatok a korábbi sebesvonatokkal ellentétben gyorsvonati pótjegy nélkül vehetők igénybe. Egy Budapest – Eger utazásnál utanként 205 forintos a megtakarítás, ami a teljes árú menetjegyeknél 7,5, az 50 százalékos menetjegyeknél 14 százalékos árcsökkenést jelent másodosztályon utazva. A 65 éven felüliek és a 6 év alatti gyermekek pedig díjmentesen utazhatnak.
- A módosítás révén óránkénti közvetlen vasúti eljutás valósul meg Eger és Budapest, Hatvan, illetve Gödöllő között.
- A Budapest–Eger viszonylatban növekszik a vasút szerepe és versenyképessége a közúti közlekedéssel szemben, ezért még többen választják a vasúti utazást.
Sátoraljaújhely térségét érintő változások
A Budapest–Eger viszonylatú InterRégió vonatok beindulásával változik a Budapest–Miskolc–Sátoraljaújhely között a vonatok közlekedési rendje. A jelenlegi sebesvonatok megszűnnek, helyüket a Füzesabony–Sátoraljaújhely közötti személyvonatok és az egri InterRégió vonatok veszik át. A közvetlen fővárosi kapcsolat érdekében napi egy új IC vonatpárt indítanak, 3:06 illetve 3:10 menetidővel, amely csaknem egy órával kevesebb mint a jelenlegi legyorsabb, 4 óra 4 perces eljutás. A Budapest–Sátoraljaújhely IC közlekedés további fejlesztése a decemberi menetrendváltástól fog megvalósulni.
- A Budapest és Sátoraljaújhely közötti közvetlen sebesvonatok megszűnnek. Azonos eljutási idővel, füzesabonyi átszállással – Sátoraljaújhely felé jellemzően közös peronon – a vasúttársaság továbbra is biztosítja az eljutást a megszokott időpontokban, változatlan menetidővel, immár felármentesen.
- A fővárosból Sátoraljaújhelyre utazva utazásonként így 410 forint megtakarítás érhető el, ami a teljes árú menetjegyeknél 8,5, az 50 százalékos menetjegyeknél közel 16 százalékos árcsökkenést jelent az utasoknak. Az InterCity-kre továbbra is meg kell váltani a pót- és helyjegyet, a megtakarítás az eddigi gyorsvonatok helyett közlekedő vonatokra és másodosztályra vonatkozik.
- A közvetlen Budapest és Sátoraljaújhely közötti eljutás megtartása érdekében új InterCity vonatpár indul – Budapestről 17:30-kor Füzér-Tokaj IC, Sátoraljaújhelyről 5:20-kor indul Füzér IC elnevezéssel.
- A miskolci és a szerencsi InterCity vonatokról, illetve vonatokra átszállással változatlan formában elérhető marad a térség.
- A sátoraljaújhelyi közvetlen IC-k beindítása miatt a Tokaj IC Nyíregyházáról Debrecen felé 10 perccel hosszabb menetidővel közlekedik.
- A Nyíregyházáról 5:26-kor induló Avas IC megszűnik, helyette Nyíregyháza és Szerencs között személyvonat indul, Szerencstől pedig az új Füzér IC pótolja Budapest felé. Az Avas IC helyett induló személyvonat megáll Rakamaz állomáson is, ahonnan így javul a Miskolc és Budapest felé az eljutás. Szerencsen közös peronos átszállással biztosítják a Nyíregyháza, illetve Tokaj felől tovább utazóknak az eljutást Miskolc és Budapest felé.
Debrecen és Nyíregyháza térségét érintő változások
A Püspökladány–Debrecen vonalszakaszon reggeli csúcsidőben sűrűbb, ütemes közlekedést vezet be a MÁV-START. A Budapest és Záhony között közlekedő személy- és sebesvonatok, valamint a Cegléd és Záhony közötti személyvonatok többségéről át kell szállni Nyíregyházán, így a vonatok hosszas várakozását szüntetik meg. Ezzel párhuzamosan a Püspökladány–Záhony szakaszon több vonat nem csak a tanítási időszakban, hanem minden munkanap közlekedik. A Budapest–Cegléd–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza vasútvonalon ezek az intézkedések az első lépcsőjét jelentik a versenyképesebb vasúti közlekedés kialakításának.
- Püspökladány felől Debrecenbe 4:51 és 6:51 között ütemesen 30 percenként, 6:51 és 7:36 között 15 percenként érkeznek vonatok. Debrecenből Nyíregyháza felé is kisebb módosítások lesznek a reggeli csúcsidőben.
- A Budapest és Záhony személy- és sebesvonatokról, valamint a Ceglédi és Záhony közötti személyvonatokról át kell szállni Nyíregyházán – kivéve a hét első tanítási napját megelőző napokon közlekedő S6225 és S6213-es (Záhonyból 13:03-kor, illetve 15:03-kor induló) sebesvonatokat, valamint a 6244-es és 6216-os számú (Ceglédről 12:24-kor, illetve 14:24-kor induló) vonatokat. Így megszűnik a vonatok hosszabb nyíregyházi tartózkodása, az eljutás a megszokott időpontokban nyíregyházi átszállással biztosított.
- A vonalon csak tanítási időszakban közlekedő vonatok egy kivétellel október 25-től minden munkanap közlekednek, pár perces nyíregyházi tartózkodással Püspökladány–Debrecen–Záhony, illetve Debrecen–Záhony viszonylatban. A hivatásforgalmi időszakban új vonatokat vezet be a MÁV-START munkanapokon Püspökladány és Záhony között. Ezáltal munkanapokon – jellemzően a délutáni időszakban – továbbra is biztosítják az átszállásmentes (Püspökladány–) Debrecen–Záhony közötti eljutást a személyvonatokkal.
- A kisújszállási csatlakozás megőrzése érdekében a Kál-Kápolna–Kisújszállás vasútvonalon a reggeli időszakban négy vonat (a 36510-es, 36512-es, 36529-es és 36517-es számú) két perccel korábban közlekedik.
- A debreceni fővonalon végzett felújítás következő ütemében (október 25-től december 12-ig) továbbra is vágányzári menetrend érvényes. A vonatok az alapmenetrendtől néhány perces eltéréssel közlekednek. Ezenkívül a Nyugati pályaudvar tetőfelújítása miatt Nyugati helyett jelenleg Zuglóig közlekedő vagy onnan induló vonatok végállomása továbbra is Zugló marad a december 13-i menetrendváltásig.
Szeptember 28-tól több dunántúli vasútvonalon is új menetrend és tarifa lépett életbe. A MÁV-START így olcsóbb, sűrűbb és utasbarát kínálatot nyújt a Balaton déli partja, Keszthely, Nagykanizsa, Székesfehérvár, Veszprém, Szombathely és Zalaegerszeg felé is. A vasúti közlekedés versenyképesebbé és vonzóbbá tétele érdekében, a gyorsvonati pótjegy eltörlésével az érintett viszonylatokon átlagosan 10 százalékkal olcsóbbá vált az utazás, és egyszerűbb lett a jegyváltás. Négy vonalon az InterCity kocsik a pót- és helyjegy helyett egységesen 300 forintos helyjeggyel vehetők igénybe. Az árcsökkentő intézkedések révén a 65 éven felüliek és a 6 év alatti gyermekek díjmentesen utazhatnak az érintett gyorsvonatokon. A Nagykanizsa, illetve Keszthely és Budapest közötti viszonylatot eggyel alacsonyabb díjövezetbe sorolták, így a virtuális díjszámítás alapján kevesebbet kell fizetni. A Volánbusz több viszonylaton a vonatközlekedéshez igazította a menetrendjét.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi
K&H: indul a „pénztanárok” versenye
a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok
2024. Szeptember 25. 07:52, szerda | Helyi
NAV: szeptember 30-ig igényelhető vissza a külföldi áfa
2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Helyi
PM: az IMF is támogatja a magyar EU-elnökség célkitűzéseit
A Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund, IMF) szerint a magyar gazdaság növekedése az uniós rangsor élmezőnyében lehet jövőre
2024. November 22. 09:59, péntek | PR
Többen látják az egyetlen járható útnak a lakásbérlést a fiatalok számára
még mindig sokan vannak azonban, akik szerint pénzkidobás ingatlant kivenni