Városlista
2025. szeptember 6, szombat - Zakariás

Hírek

2020. Május 05. 14:35, kedd | Helyi
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Megújul a Nyugati pályaudvar tetőszerkezete

Megújul a Nyugati pályaudvar tetőszerkezete

Év végéig bezár a csarnok

A 143 éves Nyugati pályaudvar műszaki állapota és műemléki értékének megóvása, valamint a vasúti forgalomban való kiemelt szerepe miatt, halaszthatatlanná vált az épületegyüttes tetőszerkezetének mielőbbi rekonstrukciója. A MÁV állomásfejlesztési projektjének egyik kiemelt felújítása közé sorolt munka biztonságos végrehajtása érdekében a vasúttársaság május 8-ától december elejéig lezárja az utascsarnokot. A munkák ideje alatt a MÁV-START ideiglenes menetrendet vezet be, több vonatot más budapesti állomásra irányít és a vasúttársaság kérésére a BKK is tájékoztatást ad a módosításokról az érintett járatain.

A rendszerváltás előtti rossz minőségű, valamint az azóta történt, de a jelenleginél lényegesen kisebb volumenű renoválásokon átesett főpályaudvar biztonságos állapotának helyreállításáért, a következő hónapokban megvalósul számos fontos intézkedés. Ezek közé tartozik az éves szinten közel 18 millió ember által használt vágánycsarnok tetejének és a csatlakozó üvegszerkezeteknek, valamint a pénztárcsarnok, a gyorsétterem és a homlokzati hat kisebb torony tetőszerkezeteinek műemléki rekonstrukciója – összesen körülbelül 8200 négyzetméteren. Az üveg függönyfal is teljesen megújul az épület mindkét végén, 2200 négyzetméteren. Mindezek mellett megtörténik az állomásépület többi, mindezidáig fel nem újított tetőszakaszának javítása, a csapadékvíz-elvezető rendszer részleges átépítése, a csarnokban a felsővezeték-hálózat megújítása. Utóbbi a 10-13. vágány felsővezetéki rendszere felújításának első üteme is egyben, aminek a második üteme a későbbiekben, 2021-ben várható az aluljáró felújításával, valamint modern utastájékoztatási elemek, például LED-fal építésével és a kijelzők cseréjével együtt. A többi tetőrész folyamatos átadása 2021. II. negyedév és 2022. II. negyedév között valósul meg.

Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára kiemelte: „A vasút stratégiai eszköz Budapest és az elővárosok közlekedésében, a Kormány aranytartaléknak tartja a vasúti közlekedést, amely még rengeteg kihasználatlan lehetőséget kínál. A HÉV teljes megújításával, valamint a MÁV-csoport által is javasolt vasúti felújítások és bővítések elvégzésével akár 70 százalékkal is növelhető a vasúti közlekedést választó utasok száma Budapesten és az elővárásokban.” Az államtitkár beszélt arról is, hogy a következő lépés, a főváros vezetésével közösen, a jelenleg meglehetősen elhanyagolt Nyugati tér megújítása lehet, a felszíni közlekedés átszervezésével, több zöld és minőségi gyalogosfelületet biztosítva a közlekedőknek. Naponta több százezer utas fordul meg itt, érinti a legforgalmasabb metró, az M3-as, napi 550 ezer utassal, a 4-es és a 6-os villamos pedig napi 400 ezer szállít. Az autóforgalmat a belvárosba öntő felüljáró városépítészeti szempontból sem szerencsés megoldás, Budapest egyik legszebb középületét, az Eiffel iroda tervezte Nyugati pályaudvar műemlék csarnokát is kitakarva rontja a városképet, elbontása több szempontból indokolt.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: „Az Innovációs és Technológiai Minisztérium kiemelt törekvése a közösségi közlekedés és különösen az annak gerincét adó környezetkímélő vasút versenyképességének erősítése az egyéni megoldásokkal szemben. A koronavírus-járvány és a veszélyhelyzeti intézkedések a védekezés első szakaszában nem okoztak jelentős késedelmet a hazai közlekedésfejlesztésben. A beruházások a vírusválság ellenére idén tavasszal a tervezett ütemben haladtak, haladnak. Ha a továbbiakban is sikerül tartani a tempót, 2020 rekordév lehet a vasúti fejlesztések terén. A Nyugati pályaudvar meghatározó szerepet tölt be a hazai vasút talán leglátványosabb, korszakhatárt jelentő fejlesztésében. A ceglédi és váci vonalak budapesti végpontjaként ide érkeznek, innen indulnak majd az első ütemben munkába álló emeletes motorvonatok. A kormányzati támogatással folytatódó beszerzéseknek köszönhetően másfél-két éven belül a Budapest elővárosi forgalomban mindenütt korszerű Desiro, Flirt és Kiss járművek szállíthatják majd az utasokat.”

Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója hozzátette: „A Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének felújításával régi adósságát törleszti a vasútvállalat, hiszen az elmúlt 30 évben csak kisebb volumenű renoválások voltak. A 143 éves pályaudvar Budapest egyik szimbóluma, a magyar modernizáció egyik jelképe, ezért a felújításánál műemlékvédelmi szempontokat is figyelembe kell vennünk, azaz a munka különleges, esetenként kézműves tudású szakiparosok bevonásával fog zajlani. A sikeres közbeszerzési eljárás eredményeképpen a beruházást közel 9 milliárd forintért a Magyar Építő Zrt. végzi.”

A MÁV-START ideiglenes menetrendet vezet be, több vonatot más budapesti állomásra irányít a Nyugati pályaudvarról. Május 8-án a Nyíregyházáról 16:36-kor induló Rózsa, a 17:36-kor induló Várda és a 18:36-kor induló Tulipán InterCity, a Szegedről 19:45-kor induló Tiszavirág és a 20:45-kor induló Kárász IC vonat a Nyugati pályaudvar helyett Zuglóig közlekedik. Május 9-én és 10-én a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony és a Budapest–Szeged viszonylaton közlekedő InterCity vonatok a Nyugati pályaudvar helyett Zugló megállóhelyről indulnak és oda érkeznek.

A megvalósításhoz nélkülözhetetlen a vágánycsarnok fél éves lezárása, melynek érdekében több feladat elvégzése szükséges: négy vágányára ideiglenes vágányvéget, ütközőket alakítanak ki; a jelenlegi felsővezetéket lebontják, helyette ideiglenes rendszert építenek a csarnokig és ideiglenes utastájékoztatást alakítanak ki. A 10-13. vágányt 2020. május 8. 22 órától május 11. hajnali 4 óráig teljes hosszban kizárják, majd ezt követően, május 11. hajnali 4 órától ezek a vágányok ideiglenesen rövidebb hosszon lesznek használhatók. Május 11-én 4 órától június 19-én 22:15-ig fontos változás, hogy a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalon közlekedő sebesvonatok Zugló megállóhelyről indulnak és oda érkeznek a Nyugati pályaudvar helyett. A vonatokhoz az InterCity és elővárosi vonatokkal utazhatnak.

A Nyugati pályaudvar utascsarnokának több ütemű lezárása idején, a május 8. és december 7. közötti időszakra vonatkozó menetrendek és a részletes utastájékoztatás elérhető a www.mav.hu/nyugati oldalon.

Ezek érdekelhetnek még

2025. Augusztus 28. 07:51, csütörtök | Helyi

Bajnokok Ligája - Elindultak a budapesti döntő előkészületei

A Puskás Arénában lezajlott a labdarúgó Bajnokok Ligája budapesti döntőjének előkészületeit beindító első munkaértekezlet.

2025. Augusztus 17. 00:00, vasárnap | Helyi

Vida Beni ismét gokartban!

Augusztus közepén rendezték az RMC Hungary Gokart Országos Bajnokság IV. fordulóját, ezúttal Kecskeméten.

2025. Július 24. 07:25, csütörtök | Helyi

95 907-en nyertek felvételt a magyar felsőoktatásba

Az elmúlt másfél évtized legsikeresebb felvételije az idei, 95 907-en nyertek felvételt a sikeres, megújult magyar felsőoktatásba

2025. Szeptember 06. 09:15, szombat | Belföld

Szijjártó Péter: Magyarország azért vásárol orosz kőolajat, mert nincs más lehetősége

Magyarország azért vásárol nyíltan orosz kőolajat, mert nincsen más lehetősége, míg más európai országok azért vásárolnak titokban, kerülőúton orosz kőolajat, mert az olcsóbb