Hírek
2023. Október 05. 15:10, csütörtök |
Belföld
Forrás: MTI
Külső forrásokat vonnának be a hazai vasút fejlesztésébe

A napokban formálódik hivatalos kormányelőterjesztéssé az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV-Volán csoport által kidolgozott tíz évet felölelő vasútfejlesztési koncepció
- mondta az ÉKM államtitkára a Magyar Vasút 2023 című konferencián csütörtökön Budapesten.
Nagy Bálint a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által szervezett eseményen közölte, a koncepció célja, hogy újragondolják a magyar mobilitási rendszert és abban főszerepet adjanak a kötöttpályás közlekedésnek.
Kiemelte, hogy a kötöttpályás közlekedés megújításához elsősorban kiszámíthatóságra van szükség a pénzügyekben. Ehhez új alapokra kell helyezni a MÁV-Volán csoport finanszírozását és abban ki kell alakítani egy új, piaci finanszírozási lábat is.
Erre azért van szükség, mert olyan nagyságrendű a magyar vasút fejlesztésének forrásigénye, amely még az uniós források megérkezése esetén is túlmutat a nemzeti költségvetés lehetőségein. Ezért külső forrásokat, alternatív finanszírozási lehetőségeket kell beazonosítani és bevonzani - fejtette ki.
Ugyanakkor az államtitkár jelezte: "a régi rendszerbe nem öntünk új pénzt". Ez azt jelenti, hogy a MÁV-Volán csoportnak egyebek mellett a szervezeti felépítésében, hatékonyságában, irányításában és mindennapi működésében is gyökeresen meg kell újulnia ahhoz, hogy alkalmas legyen a fejlesztési források fogadására és felhasználására - mondta.
Közölte, a MÁV-Volán csoport átalakításával egy olyan céget akarnak létrehozni, amely gazdasági és társadalmi értelemben is képes mozgásban tartani Magyarországot.
Nagy Bálint elmondta, a vasútfejlesztési koncepció kiterjed az árufuvarozás mellett arra is, hogyan tud csatlakozni az ország a Közép-Európában kiépülő nagysebességű hálózathoz. Ezen felül azt is tartalmazza, hogyan teszik 21. századivá a magyar vasúttársaság járműparkját.
Utóbbi azért is szükséges, mert a magyar kötöttpályás infrastruktúra és a gördülőállomány nagy része "mára elérte a nyugdíjkorhatárát". Ezt a folyamatot olyan előre nem látható külső körülmények súlyosbították mint a világjárvány, az ukrajnai háború, energiaválság és a történelmi mértékű iparági infláció és az uniós pénzek hiánya - tette hozzá az államtitkár.
Úgy vélte, hogy Magyarországon a vasút életét tekintve a nehézségek jelentős része külső okokra vezethető vissza vagy a múltból örökölt. Ebből azonban ki kell metszeni Palkovics László miniszterségét, mert ekkor újították fel a székesfehérvári és az esztergomi vasútvonalakat és szerezték be a FLIRT és a KISS motorvonatokat - mondta Nagy Bálint.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Június 01. 08:21, vasárnap | Belföld
Nemzetgazdasági Minisztérium: továbbra is befektetésre ajánlja Magyarországot a Moody’s
A Moody’s ismét megerősítette Magyarország államadósság-besorolását, és a többi hitelminősítőhöz hasonlóan továbbra is befektetésre ajánlja hazánkat -
2025. Június 01. 08:20, vasárnap | Belföld
Vágujhelyi Ferenc: rekordot döntött az eSZJA
2025. Május 31. 13:00, szombat | Belföld
Maruzsa Zoltán: a magyar oktatási eredmények meghaladják a világ elitklubjának átlagát
A magyar oktatási eredmények meghaladják az Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) átlagát, ami a világ elitklubja
2025. Május 30. 20:44, péntek | Belföld
NGM: a SZÉP-kártya jelentős segítség a magyar családoknak
A SZÉP-kártya jelentős segítség a magyar családoknak, áprilisban 14 százalékkal többet költöttek a kártyabirtokosok, mint egy évvel korábban - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteken