Városlista
2024. június 13, csütörtök - Antal, Anett

Hírek

2023. Október 05. 15:10, csütörtök | Belföld
Forrás: MTI

Külső forrásokat vonnának be a hazai vasút fejlesztésébe

Külső forrásokat vonnának be a hazai vasút fejlesztésébe

A napokban formálódik hivatalos kormányelőterjesztéssé az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV-Volán csoport által kidolgozott tíz évet felölelő vasútfejlesztési koncepció

- mondta az ÉKM államtitkára a Magyar Vasút 2023 című konferencián csütörtökön Budapesten.

Nagy Bálint a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által szervezett eseményen közölte, a koncepció célja, hogy újragondolják a magyar mobilitási rendszert és abban főszerepet adjanak a kötöttpályás közlekedésnek.

Kiemelte, hogy a kötöttpályás közlekedés megújításához elsősorban kiszámíthatóságra van szükség a pénzügyekben. Ehhez új alapokra kell helyezni a MÁV-Volán csoport finanszírozását és abban ki kell alakítani egy új, piaci finanszírozási lábat is.

Erre azért van szükség, mert olyan nagyságrendű a magyar vasút fejlesztésének forrásigénye, amely még az uniós források megérkezése esetén is túlmutat a nemzeti költségvetés lehetőségein. Ezért külső forrásokat, alternatív finanszírozási lehetőségeket kell beazonosítani és bevonzani - fejtette ki.

Ugyanakkor az államtitkár jelezte: "a régi rendszerbe nem öntünk új pénzt". Ez azt jelenti, hogy a MÁV-Volán csoportnak egyebek mellett a szervezeti felépítésében, hatékonyságában, irányításában és mindennapi működésében is gyökeresen meg kell újulnia ahhoz, hogy alkalmas legyen a fejlesztési források fogadására és felhasználására - mondta.

Közölte, a MÁV-Volán csoport átalakításával egy olyan céget akarnak létrehozni, amely gazdasági és társadalmi értelemben is képes mozgásban tartani Magyarországot.

Nagy Bálint elmondta, a vasútfejlesztési koncepció kiterjed az árufuvarozás mellett arra is, hogyan tud csatlakozni az ország a Közép-Európában kiépülő nagysebességű hálózathoz. Ezen felül azt is tartalmazza, hogyan teszik 21. századivá a magyar vasúttársaság járműparkját.

Utóbbi azért is szükséges, mert a magyar kötöttpályás infrastruktúra és a gördülőállomány nagy része "mára elérte a nyugdíjkorhatárát". Ezt a folyamatot olyan előre nem látható külső körülmények súlyosbították mint a világjárvány, az ukrajnai háború, energiaválság és a történelmi mértékű iparági infláció és az uniós pénzek hiánya - tette hozzá az államtitkár.

Úgy vélte, hogy Magyarországon a vasút életét tekintve a nehézségek jelentős része külső okokra vezethető vissza vagy a múltból örökölt. Ebből azonban ki kell metszeni Palkovics László miniszterségét, mert ekkor újították fel a székesfehérvári és az esztergomi vasútvonalakat és szerezték be a FLIRT és a KISS motorvonatokat - mondta Nagy Bálint.

Címkék: máv, vasútfejlesztés

Ezek érdekelhetnek még

2024. Június 13. 06:00, csütörtök | Belföld

Elindult a MÁV-Volán-csoport EMMA elnevezésű egységes utazástervezője

Tesztüzemben megkezdte működését szerdán a MÁV-Volán-csoport EMMA (Egységes Menetrend Magyarországon) elnevezésű utazástervezője.

2024. Június 12. 12:36, szerda | Belföld

NATO-főtitkár: elfogadjuk, hogy Magyarország nem vesz részt az Ukrajnának nyújtott támogató műveletekben

A NATO elfogadja Magyarország álláspontját, miszerint nem kíván részt venni az Ukrajnának nyújtandó katonai és pénzügyi támogató műveletekben, ugyanakkor nem is blokkolja az erre irányuló NATO-erőfeszítéseket

2024. Június 12. 09:16, szerda | Belföld

Orbán Viktor a legnagyobb európai iparvállalatok vezetőivel tárgyalt

Orbán Viktor miniszterelnök a második félévi magyar EU tanácsi elnökség előkészítése keretében a Gyáriparosok Európai Kerekasztala (ERT) vezetőivel tárgyalt a Karmelita kolostorban

2024. Június 12. 09:13, szerda | Belföld

A román elnök cáfolta, hogy a B9-ek államai Magyarország kizárását fontolgatnák

A román államfő cáfolta, hogy a NATO keleti szárnyának tagállamait tömörítő Bukaresti Kilencek (B9) Magyarország kizárását fontolgatnák, amiért a magyar kormány állítólag \"rendszeresen szembehelyezkedik\" a partnerek döntéseivel.