Városlista
2025. július 4, péntek - Ulrik

Hírek

2012. Július 04. 16:21, szerda | Belföld
Forrás: MTI Fotó: Turcsi Gábor

Újra vízen a Lillafüred, a legfiatalabb balatoni 75-ös cirkáló

Újra vízen a Lillafüred, a legfiatalabb balatoni 75-ös cirkáló

Újjáépülve, megfiatalodva, 62 évesen versenyhajóvá válva a héten vízre került Balatonfüreden a Lillafüred nevű vitorlás, a legendás Nemere II. és a Sirocco 75-ös cirkáló testvére.

A három hajó építése 1944-ben kezdődött a Balatonfüredi Hajógyárban, 1944-ben tették vízre a Nemere II-t, 1946-ban a Big Boyt (ez ma a Sirocco), utolsóként pedig a Lillafüred készült el 1950-ben.
A Lillafüred klasszikus, faépítésű vitorlás jacht. Első vízre bocsájtását követően kisebb javítások mellett folyamatosan a Balatonon használták turistahajóként. Az utóbbi években azonban leromlott az állapota, ezért vált szükségessé a felújítása, amely 2009 márciusában kezdődött el, mégpedig a másik két hajót korábban felújító Navalia Kft. veszprémi műhelyében, Cittel Lajos irányítása alatt - olvasható a Magyar Vitorlás Szövetség honplaján.
A hajó újjáépítése az eredeti, klasszikus stílusban történt, ám a mai legmagasabb technológiai szinten, a legnemesebb anyagok felhasználásával. A rudazat karbonból készült, a vitorlázat szintén a kor követelményeinek megfelelő szabással és anyagokból. A gondos felújításnak köszönhetően hamisítatlanul klasszikus megjelenésű, ám a mai vitorlázó élmezőnyben is versenyképes, sőt esélyes jacht lett a Lillafüredből. A munka nagysága és jellege miatt inkább újraépítésről, mintsem egyszerűen felújításáról volt szó. Gondos bontást követően az eredeti tervrajzok szerint, illetve a megmenthető hajógerinchez és hajóbordákhoz illeszkedve épült a vitorlás. Amint arra a Magyar Vitorlás Szövetség is utal, régi hajók restaurálásánál ez bevett és elfogadott módszer, és az így újraépített hajót jogosan tekintik eredetinek, még akkor is, ha a tőkesúlyán és gerincén kívül akár nem is marad több valóban eredeti elem.
A Lillafüred építőanyaga vörösfenyő, ennek köszönhetően mindössze 7,6 tonna a súlya veretek és motor nélkül. A hajótest külső felújítása a Nemere II és a Sirocco restaurálásának minőségében történt. Fedélzete ugyanúgy teak és mahagóni kombinációja mint azoké, de a hajó teste fehér. Ez az eltérés egyben megkönnyíti a Lillafüred megkülönböztetését a Nemere II-től a Siroccótól, amelyek hajóteste mahagóni színű.
A Lillafüred kormányosa Csőregh Zoltán, aki az Anna nevű 70-es cirkálóval az elmúlt évtizedben a hazai nagyhajós mezőny abszolút élvonalában vitorlázott.
"A vízre bocsátás első lépésben csak annyit jelentett, hogy a hajótest került vízre. Ezután emeltük daruval a helyére a 22 méteres árbocot, most pedig javában dolgozunk a kötelek és a veretek felszerelésén, illesztésén - mondta el az MTI-nek a kapitány.
"Normális körülmények között ennyi idő nem elég a teljes munka elvégzéséhez, de biztos, hogy holnapra, a Kékszalagra rajtra kész állapotba kerül a hajó. Mivel most versenyez először a Lillafüred, egyfajta teszt lesz a tókerülés. A Nemere II-re és a Siroccóra mindenképpen odafigyelünk, velük máris összemérhetjük magunkat. Az idei Kékszalagon indulnak többtestű hajók is. Ezek, illetve a liberák esélyesebbek, de így is az első húsz között szeretnénk végezni."
Csőregh Zoltán reméli, hogy hosszabb távon a balatoni vitorlásélet aktív szereplője lesz a Lillafüred, amelyet versenyzés mellett a tervek szerint túrázásra is használnak majd.
"Nem rrent a car megoldásra gondolunk, hanem legénységgel együtt adjuk majd ki" - mondta, hozzátéve, hogy a felújítás több mint 100 millió forintba került, így a vitorlás nagyjából ennyit is ér.
Arról, hogy a Lillafüred a jövőben ne kerüljön rossz állapotba, alapítvány fog gondoskodni.
75-ös Schärenkreuzerből - amilyen ez a vitorlás is - Skandináviában, Svájcban és Németországban számos darab épült, míg Magyarországon összesen három. Nevében a szám arra utal, hogy oldalról nézve elvileg ekkora - négyzetméterben számított - vitorlafelület látható. Más kérdés, hogy ez a tervezéskori állapotra igaz, a jelenlegi Lillafüred nagyobb vitorlázattal rendelkezik.

Ezek érdekelhetnek még

2025. Július 04. 18:39, péntek | Belföld

Orbán Balázs: indul az ukrán bosszúhadjárat amiatt, hogy Magyarország nem támogatja Ukrajna EU-csatlakozását

Indul az ukrán bosszúhadjárat amiatt, hogy hazánk nem támogatja Ukrajna EU-csatlakozását - jelentette ki a miniszterelnök politikai igazgatója csütörtökön Facebook-oldalán

2025. Július 04. 09:00, péntek | Belföld

Orbán Viktor: az Európai Bizottság tévúton jár, ha azt gondolja, az emberek nélkül is meg lehet hozni egy egész Európa sorsát meghatá

Az Európai Bizottság tévúton jár, azt gondolja, hogy az emberek nélkül is meg lehet hozni egy egész Európa sorsát meghatározó fontos döntést, de téved, az ukrán uniós tagság nem fog megtörténni

2025. Július 04. 08:03, péntek | Belföld

Hőség - Meteorológia: az elmúlt egy hétben 4 centimétert csökkent a Balaton átlagos vízállása

A Balaton erős párolgása miatt az elmúlt egy hétben már 4 centimétert csökkent a tó átlagos vízállása - közölte a HungaroMet Zrt. pénteken a honlapján.

2025. Július 03. 07:34, csütörtök | Belföld

Mávinform: hosszabb a menetidő a győri fővonalon

Késésekre kell számítani kedd délután a győri vasúti fővonalon, ahol egy műszaki hibás vonat okozott fennakadást.