Városlista
2024. április 23, kedd - Béla

Hírek

2023. Május 23. 10:44, kedd | Helyi
Forrás: Cseh Orsolya

A négynapos munkahét hatása a környezetre

A négynapos munkahét hatása a környezetre

Sokak számára nagyon izgalmasan és csábítóan hangzik a négynapos munkahét, amelyet háromnapos hétvége követ.

Vajon van ennek az ötlenek jövője? Milyen hatása lenne a modellnek a munkavállalók jóllétére, egészségére, illetve a környezetre?

Hogyan képzeljük el a négynapos munkahetet?

Már számos országban kísérleteztek a négynapos munkahét bevezetésével. A kutatások alapján a fiatalabb munkavállalók többségét motiválta a plusz egy nap szabadság, a hosszabb hétvége lehetősége. A munka során a hatékonyság is javult. Voltak cégek, amelyek csökkentették a munkaidőt, így összesen heti 36 órát kellett dolgozniuk a munkavállalóknak, azonos fizetésért. Belgiumban maradt a heti 40 óra, de a foglalkoztatottak eldönthették, hogy ezt a mennyiséget heti öt vagy négy napban szeretnék-e ledolgozni.

Ha valóban nő a hatékonyság és az elégedettség a munkavégzés során, akkor lehetséges, hogy nem is kell annyi időt szánni egy feladatra, mint ahogy azt korábban hitték. Az idő optimalizálásával, a felesleges meetingek kihagyásával a dolgozók a saját feladatukra tudtak koncentrálni, ami elégedettséggel töltötte el őket.

Irodai munkakörnyezet
Fotó: Pexels

Izlandon 2015 és 2019 között 2500 tesztalannyal próbálták ki a négynapos munkahetet. Ebben az esetben a munkaidő heti 35–36 órára rövidült, de a fizetés az eredeti maradt. Az eredményeket az izlandi Alda (Association for Democracy and Sustainability) nonprofit szervezet és a brit Autonomy értékelte. A tanulmány szerint a munkavállalók optimalizálták a munkafolyamatokat, javult a jóllétük és a kollégákkal való együttműködésük is. A termelékenység változatlan maradt vagy növekedett. Az eredményeket látva számos szakszervezet tárgyalt a munkaidő csökkentéséről, és jelenleg a dolgozók 86%-ának joga van a négynapos munkahéthez.

Ezenkívül Skóciában, Walesben, Németországban, Japánban, Spanyolországban, Új-Zélandon és Svédországban is kísérleteztek a munkaidő rövidítésével. Az utóbbi országban az eredmények és a vélemények is vegyesnek bizonyultak.

Magyarországon elsőként a Telekom próbálkozott meg a négynapos munkahét bevezetésével. 2022 júniusa és októbere között végezték a kísérletet, és sikeresnek minősítették. A cég folytatja a négynapos munkahét tesztelését 2023. augusztus végéig.

Előnyök és hátrányok

Egy 2023-as brit tanulmány szerint az alkalmazottakat kevesebb stressz érte a négynapos munkahét során. Emellett a felmérés alapján a dolgozóknál kisebb eséllyel jelentkeztek mentális problémák, mint például kiégés, folytonos fáradtság. Az alvászavar és a megbetegedések száma is redukálódott. A brit tanulmány emellett azt is kimutatta, hogy a négynapos munkahét során a férfiak nagyobb arányban tudtak részt venni a gyereknevelésben vagy egy gondozásra szoruló rokonuk ápolásában.

Azonban nem minden munkahelyen lehetne kialakítani a négynapos munkahetet. „Kihívást jelent azokon a területeken, ahol a szolgáltatásokat azonnal, meghatározott időpontokban kell nyújtani az ügyfelek, az ápolt emberek számára” – magyarázza Bernd Fitzenberger, a Foglalkoztatáskutató Intézet igazgatója.

Közös munkaasztal

Fotó: Pexels

Felmerül a kérdés, hogy valóban kevesebb stresszel járna-e a négynapos munkahét, hiszen a munkaidőt tömörítik, tehát kevesebb idő alatt ugyanannyi feladatot kell elvégezni, ami nagyobb nyomást is generálhat. A belgiumi négynapos modellben például a munkavállalók továbbra is heti 40 órát dolgoznak, csak négy napra elosztva. Alternatívaként csökkenthetik az óraszámukat is, ebben az esetben azonban kevesebb fizetést is kapnak.

Milyen hatással lenne mindez a környezetünkre?

A UC Davis szerint az USA üvegházhatású gázkibocsátásának két fő okozója a közlekedés (29%) és a villamosenergia-termelés (28%), mintegy 135 millió amerikai ingázik naponta. Azonban a foglalkoztatottak fele dolgozhatna távmunkában, így ha a dolgozók a munkaidejük felében elkerülnék az ingázást, akkor a kibocsátáscsökkenés 10 millió autó kivonásával lenne egyenértékű. Az Egyesült Királyságban a munkavállalók becslése alapján heti 557,8 millió kilométerrel kevesebbet vezetnének, ha bevezetnék a négynapos munkahetet.

A UC Davis rugalmas munkarendprogramja olyan lehetőségeket biztosított az alkalmazottai számára, mint a rugalmas munkaidő, a kevesebb, de több munkaórát magában foglaló tömörített hét, illetve a hét egy részében a távmunka. Minden lehetőség azt jelentette, hogy csökkenthető az ingázás, és bizonyos esetekben elkerülhető a csúcsforgalom.

Egy 2012-es tanulmány szerint, ha a munkahelyek 10%-kal csökkentik a munkaidőt (tehát 36 órát kell dolgozni a hét négy napján), akkor 8,6%-kal csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás is.

A tanulmány kimutatta, hogy az alkalmazottak a felszabaduló idejüket alacsony szénkibocsájtású dolgokkal töltötték, mint például a kirándulás vagy az otthoni hobbik.

Reggeli forgalom
Fotó: Pexels

  • „Ha az emberek kevesebbet dolgoznak, több szabadidejük marad az időigényesebb tevékenységekre, és ide tartozik a fenntarthatóság is”

– véli Stefanie Gerold, a németországi Brandenburgi Műszaki Egyetem kutatója, aki különböző osztrák vállalatoknál alkalmazott munkaidő-csökkentési modelleket dolgozott ki.

A négynapos munkahét lényege a hatékonyság növelése és a túlterheltség elkerülése. Előbbi pedig az energiafelhasználáshoz is szorosan kapcsolódik. Laura White, a Waterwise projekt- és kutatási vezetője szerint a több szabadnap energiatakarékosságra nevelheti az alkalmazottakat. „Az emberek odafigyelnek, amikor otthon vannak, mert végső soron ők fizetik a számlát.”

Számos szakértő megfigyelte, hogy a munkaórák csökkenése más kockázatokat rejt a környezet számára. Bonyolult megjósolni, hogyan fogják tölteni az emberek a felszabaduló egy napot. „A háromnapos hétvége a szolgáltatások nagyobb mértékű fogyasztásához vezethet”mondja Anupam Nanda, az angliai Manchesteri Egyetem városi gazdaságtan és ingatlanügyek professzora. „Ha a szabadidős tevékenységek miatt végül repülőre szállunk, vagy száz mérföldet autózunk, az aligha segíthet az éghajlati válság kezelésében.”

Megjegyzi, hogy egy tanulmány szerint az észak-amerikai és az európai emberek szén-dioxid-kibocsátása a hétvégi napokon alacsonyabb, míg Kelet-Ázsiában a hétvégi kibocsátás nem csökkent. Összességében Észak-Amerikában és Európában a vasárnapi kibocsátás 40%-kal alacsonyabbnak bizonyult az átlagnál, míg a hétköznapok kibocsátása közel 20%-kal magasabb volt.

Az amerikai Energiainformációs Hivatal adatai azt is mutatják, hogy az amerikaiak hétvégén közel 10%-kal kevesebb fosszilis tüzelőanyagot égetnek el, mint hétköznap. Ezért úgy vélik, hogy a péntek hétköznapról hétvégi napra való áthelyezése javulást jelenthet a fosszilis tüzelőanyagok kibocsátásában. „Ezek a számok azt mutatják, hogy a négynapos hétnek valóban jelentős hatása lehet”mondja Leland.

Irodai munkavégzés
Fotó: Pexels

A kísérletek néhány adata megnyugtatónak tűnik. A brit programban részt vevő munkavállalók belföldi utazásainak száma négy hét alatt 5,5%-kal csökkent, míg a nyaralás céljából megtett nemzetközi repülőutak száma szinte változatlan maradt. Ezzel szemben az amerikai tanulmány nem talált változást a belföldi utazásban, de a nemzetközi utazások megduplázódtak.

Azonban 2022-ben az energiaárak az egekbe szöktek, ami megnehezíti annak elemzését, hogy a négynapos hét milyen hatással van a vállalatok energiafogyasztásának csökkenésére.

Schade munkapszichológus szerint a kérdést hosszabb távon kell vizsgálni. Egyrészt azért, mert a kevesebb betegszabadság hosszú távon pozitív hatással van a gazdaságra is. Az embereknek és a vállalatoknak is először alkalmazkodniuk kellene az újfajta munkavégzéshez. „A változás mindig kockázattal jár” – mondja. „Ez félelmet vált ki. De a számok már most is azt mutatják – egy német felmérés alapján –, hogy a válaszadóknak több mint háromnegyede örömmel fogadná a négynapos munkahetet. A 40 év alatti munkavállalók pedig különösen érdeklődnek e modell iránt.”

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 23. 12:07, kedd | Belföld

Szijjártó Péter: újabb légijárat indul nyártól Magyarország és Kína között

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros, Hszian is közvetlenül elérhető lesz Budapestről

2024. Április 23. 12:03, kedd | Belföld

Varga Mihály: az IMF is megerősítette, a magyar gazdaság idén visszatér a növekedési pályára

Az Európai Bizottság után a Nemzetközi Valutaalap (IMF) is megerősítette: a magyar gazdaság idén visszatér a növekedési pályára, jövőre az uniós rangsor élmezőnyében lehet

2024. Április 23. 06:54, kedd | Belföld

Faültetési napot hirdet a 10 millió Fa civil szervezet

Április 22-e, a Föld napja alkalmából Nemzeti Faültetési Napot hirdet a 10 millió Fa civil szervezet országos közössége.