Hírek
2017. November 06. 10:13, hétfő |
Helyi
Forrás: MÁV Magyar Államvasutak Zrt. KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG
A MÁV bemutatja: a Škoda Roomster, amely 25-ször „kerülte meg a Földet”
– Ezt még a taxisok is megirigyelnék! –
Öt és fél év alatt csaknem egymillió kilométert tettek meg egy Škoda Roomsterrel a MÁV pécsi vasútbiztonsági járőrei. A jármű tartóssága elképesztő: az 1,4 literes szívómotoros egyterűnek nem volt jelentősebb műszaki hibája; persze, ehhez szükség volt a hozzáértő gondoskodásra és az előírások szerinti, rendszeres szervizelésre is. A MÁV berkein belül már legendássá vált egymilliós Roomster „összeállt” egy közös fotózásra napjaink kedvelt, FLIRT típusú motorvonatával.

A cseh, német és svájci járműgyártás két remek alkotása randevúzott egy fotózás erejéig a MÁV-START istvántelki főműhelyének vágányainál. A szokatlan találkozás apropóját az adta, hogy egy MÁV-os szolgálati járműveként futó Škoda Roomster hamarosan eléri az egymillió megtett kilométert. A cseh-német gyártmány mellé a svájci mérnöki csúcsteljesítményt megtestesítő, Stadler FLIRT motorvonatot vonultatta fel a vasútvállalat.

A FLIRT sem szerénykedhet, mert alig több mint két év alatt félmillió kilométert „zakatolt”. Az európai vasutak közül egyébként a MÁV-START rendelkezik a legnagyobb egységes, 123 darabos flottával ebből a motorvonattípusból. A modern, ergonomikus, 160-as tempóra is képes, áram-visszatáplálós motorvonatok látják el Budapest elővárosi forgalmának nagy részét, emellett egyes távolsági viszonylatokon is menetrend szerint járnak, így nemcsak a Budapest elővárosában utazók, de a Balaton déli partján vagy Győr, Eger, Békéscsaba, Záhony, Kelebia felé vonatozók is jól ismerhetik őket.

A Škoda egyterű modelljét 2012 februárjában vette át a MÁV a Porsche Lízingtől, több mint negyven másik Roomsterrel együtt. Az autót a vasúttársaság pécsi biztonsági főigazgatósága kapta, ahol azóta majdnem elérte az egymilliót (egész pontosan a 997882-t), de nem árban, hanem futásteljesítményben, azaz kilométerben mérve. Ez nagyjából annyi, mintha a Roomster 25-ször kerülte volna meg a Földet az egyenlítő körül. A vasútbiztonsági járőrök nem merészkedtek az egyenlítőig, ugyanakkor tény, hogy nem ismernek lehetetlen küldetést: naponta átlagosan 500-600 kilométert tekertek az autó számlálójába, főként Dél-Magyarországon; a pécsi telephelyről indultak például Paks és Kaposvár térségében végzett ellenőrző körutakra, és a Balaton déli partján is gyakran megfordultak.
A szervizperiódusok és az olajcserék szigorú betartásán, a törődésen, illetve a gondos karbantartáson kívül az 1400 köbcentis, 16 szelepes benzinmotor élettartamára kedvező hatással volt, hogy – az indulásokat követő rövid felmelegedést leszámítva – szinte egész nap üzemmeleg állapotban használták az autót. A járőrautó képes volt megfelelni a különböző vezetési stílusoknak is, ugyanis műszakonként változó személyzet vezette. Ennek ellenére sem keletkezett jelentősebb műszaki hiba a kocsiban.

A MÁV hatékony és takarékos gazdálkodása, valamint a gépkocsi ár-érték aránya szempontjából a márka- és típusválasztás tökéletesnek bizonyult. A járőrök elmondása szerint a Roomster kisigényű, strapabíró jármű. A felszereltség nem tartalmaz sok extrát, csak a két első ablak elektromos, ezenkívül manuális klíma gondoskodik a friss levegőről és a hűtésről. A rengeteg tárolórekesz és – a Roomster rövid, 4,2 méteres hossza ellenére is – tágas, 477 literes csomagtartó viszont hasznosnak bizonyult a járőrözésekhez. Intenzív használat mellett sem fogyasztott többet száz kilométeren 6,8–8,4 liternél (útvonaltól, illetve a téli, nyári időszaktól függően).
Bátran mondhatjuk, hogy ez a Roomster akár a milliós össztáv kétharmadát is letagadhatná. A fehér karosszériaelemek és a lökhárítók épek, töréshiba nem csúfítja, csak elöl található pár festéklepattogzás. A hibalistán csak apróságokat lehet felsorolni; a kormánykerék simára kopásán, a celluxszal körbetekert, széttöredezett váltógombon és egy csálén álló szellőzőrostélyon kívül más nem nagyon utal az óriási futásteljesítményre. Minden más a típus tartósságát bizonyítja.
A gondos karbantartás, a felelősségteljes és hozzáértő használat miatt a MÁV nincs híján nagy futásteljesítményű járműveknek: egy Škoda Fabia például több mint 550 ezer, két Opel Astra pedig 700 ezer, illetve 650 ezer kilométert tett meg. A 9-10 éve forgalomba állított FLIRT motorvonatok esetében a kétmilliós futásteljesítmény sem ritka, de – mint említettük – a fotózáson megjelent FLIRT is túl van már az 500 ezer kilométeren, és ennek bizony semmi nyoma nincs, sem külső, sem belső állapotát tekintve.
A vasutasok által eddig használt, egymillió kilométeres Roomster jövőjét illetően nem kétséges, hogy a Škodák jó hírnevét fogja erősíteni. A jármű története azonban máshol folytatódik: a legendás egyterű hamarosan visszakerül a márkaszervizhez.
Ezek érdekelhetnek még
2025. December 12. 10:38, péntek | Helyi
Két generáció, egy szenvedély: A Mihalik-bajnokcsalád
Ismerjük meg Mihalik Mirát, a még csak tizenhét éves autóversenyzőt.
2025. December 13. 07:10, szombat | Bulvár
Leprás megbetegedést igazoltak Kolozsváron egy ázsiai nőnél
Leprás megbetegedést igazoltak Kolozsváron egy ázsiai fiatal nőnél, további három lepragyanús társa pedig még megfigyelés alatt áll - közölte pénteken a Maszol.ro kolozsvári hírportál.
2025. December 13. 07:10, szombat | Külföld
Ukrajnai háború - Az Európai Unió tartósan befagyasztja az orosz állami vagyont
Az uniós tagállamok kormányait tömörítő Tanács úgy döntött, hogy meghatározatlan időre megtiltja az EU területén befagyasztott, az Orosz Központi Bankhoz tartozó eszközök Oroszországba történő visszautalását
2025. December 13. 07:09, szombat | Belföld
NAV: év végéig érdemes a kisvállalati adót választani
Jövőre még több cég választhatja a kisvállalati adót (kiva), ugyanis megduplázódik a belépési határ.
