Városlista
2025. július 20, vasárnap - Illés

Hírek

2016. Október 03. 14:46, hétfő | Helyi
Forrás: MÁV Magyar Államvasutak Zrt. KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG

120 éves az Aszód–Balassagyarmat–Losonc vasútvonal

120 éves az Aszód–Balassagyarmat–Losonc vasútvonal

Együttműködési megállapodást kötött a MÁV és Magyarnándor

Vasúttörténeti kiállítással és fotótárlattal emlékeztek meg tegnap Magyarnándoron az Aszód–Balassagyarmat–Losonc vasútvonal megnyitásának 120. évfordulójáról. Az eseményen MÁV és a település önkormányzata együttműködési megállapodást írt alá.


Idén 120 éves az Aszód–Balassagyarmat–Losonc, vagyis a MÁV 78-as számú vasútvonala, a jubileumra kiállítással és fotótárlattal emlékeztek a szervezők Magyarnándoron. Az ünnepségen beszédet mondott többek között Veszprémi László, a MÁV Zrt. budapesti pályavasúti területi igazgatója és Sándor István, a település polgármestere. A MÁV vasúttörténeti kiállítását és Galbács Tamás fotótárlatát Gere József helytörténész ajánlotta a közönség figyelmébe.

Az eseményen a MÁV Zrt. és Magyarnándor önkormányzata együttműködési szerződést írt alá az állomás utasforgalmi területének üzemeltetéséről.
Budapesten 1895. június 25-én alakult meg a Nógrádvármegyei HÉV-társaság, és egy hónap múlva megkezdődött a 112 kilométer hosszú, Aszódot Balassagyarmaton át Losonccal összekötő vonal építése.

A korabeli előírásoknak megfelelően a vasútvonalat 30 km/h-s sebességre építették (a mellékvonalakon akkoriban maximum 40 km/h lehetett az engedélyezett sebesség), és összesen 221 hidat, 19 állomást, illetve megállóhelyet, 25 nyíltvonali őrházat, 18 felvételi épület és 18 áruraktárt létesítettek. Az építkezés azonban nem volt zökkenőmentes: a hóolvadás és az Ipoly áradása többször elmosta a megépített töltéseket. A vasútvonalat végül 1896. szeptember 12-én nyitották meg a nagyközönség előtt. Kilencvenhat évvel ezelőtt a trianoni döntés Ipolytarnóc és Kalonda között kettévágta a vonalat, azóta a MÁV szerelvényei Balassagyarmatról csak Ipolytarnócig járnak. (A szlovák oldalon 13 évvel ezelőtt viszont megszűnt a személyszállítás.)


A MÁV az utóbbi öt évben jelentős munkálatokat végzett el a vonalon: felszámolta a sebességkorlátozásokat, Ipolyvece és Drégelypalánk között egy hosszabb szakaszon korszerűsítette a vasúti pályát, a Nógrádkövesd és Galgamácsa közötti szakaszon megoldotta a csapadékvíz-elvezetési problémákat, és több helyen hidakat újított fel. Az útátjárók biztonságosabbá tétele érdekében Aszód és Balassagyarmat között több fénysorompót félsorompóval és erős napfényben is jól látható LED-optikával egészített ki.


Ezek érdekelhetnek még

2025. Július 19. 07:52, szombat | Belföld

Hőség - Vasárnaptól csütörtök éjfélig a másodfokú hőségriasztást rendeltek el

Hétvégétől ismét tartós kánikulára kell számítani, ezért vasárnaptól csütörtök éjfélig másodfokú hőségriasztást rendelt el az országos tisztifőorvos.

2025. Július 19. 07:51, szombat | Életmód

A Magyar népmesék sorozat folytatását is támogatja az NFI

2025. Július 19. 07:50, szombat | Külföld

Jelentősen csökkennek a külföldi segélyprogramokra és médiatámogatásokra szánt amerikai pénzek

Az amerikai képviselőház éles politikai viták után péntek hajnalban elfogadta a külföldi segélyprogramok és médiatámogatások összesen 9 milliárd dolláros csökkentéséről szóló törvényt.

2025. Július 19. 07:49, szombat | Belföld

Kósa Lajos bejelentette, hogy megvan a nemzet aranya

Megvan a nemzet aranytartaléka, a 94,7 tonnát biztonsággal őrzi Dél-Pesten a Magyar Nemzeti Bank